sł. Szymon Grzelak, muz. Michał Zieleń
Poniższe materiały zostały zgromadzone spośród dostępnych w Internecie informacji na temat pomocy Ukraińcom przebywającym w Polsce.
w: https://www.pbw.edu.pl/wydarzenia/1875-jak-rozmawiac-o-wojnie-materialy-online?fbclid=IwAR14hr6qMAP9s1r9i6Y_ql1qEZ_4edJ_S0dTN245y1efnp1qdUcBrVpKkRo
PEDAGOGICZNA
BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA
im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Jak rozmawiać o wojnie?
Sytuacja związana z wojną w Ukrainie wymaga od dorosłych podejmowania rozmów z dziećmi na bardzo trudne tematy. Młodzi ludzie potrzebują wsparcia w zakresie zrozumienia swoich uczuć i myśli oraz poznania sposobów radzenia sobie z nimi.
Dla nauczycieli, wychowawców, rodziców, opiekunów przygotowaliśmy zbiór wybranych materiałów edukacyjnych, dostępnych on-line.
Materiały edukacyjne i pomocnicze
- Ministerstwo Edukacji i Nauki, Jak rozmawiać z dziećmi i uczniami na temat sytuacji w Ukrainie – rekomendacje dla nauczycieli i pedagogów szkolnych
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Kompendium zasobów na temat pomocy osobom objętym wojną w Ukrainie – adresy, miejsca, linki, informacje o szkoleniach, materiały dla nauczycieli, zbiórki, pomoc, itd.
- Centrum Edukacji Obywatelskiej, Wojna w Ukrainie. Jak o niej rozmawiać z dziećmi i młodzieżą? – zbiór materiałów metodycznych dla nauczycieli, scenariuszy zajęć, z podziałem tematycznym
- Centrum Edukacji Obywatelskiej, Rozmawiajmy o uchodźcach. Migracje i wielokulturowość – poradnik dla nauczycieli, scenariusze lekcji z komentarzami
- Grabarczyk Elżbieta, Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie – wskazówki dla nauczycieli i rodziców
- Czeczott Joanna, Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie? – wskazówki dla dorosłych
- Zalewska Małgorzata, Wojna, pokój – co to takiego? – scenariusz lekcji dla uczniów kl. IV-VI SP, materiał edukacyjny Polskiej Akcji Humanitarnej
- Ośrodek Rozwoju Edukacji, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – materiały dla nauczycieli
- Blog Biblioteczka-apteczka, Wojny dorosłych – historie dzieci – recenzja serii książek, składającej się z opowiadań dla dzieci 7+ na temat II wojny światowej, współczesnych konfliktów zbrojnych, uchodźców, czasów PRL
Nagrania
- Uniwersytet Otwarty Uniwersytetu Warszawskiego, Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie? – nagranie webinarium
- Centrum Edukacji Obywatelskiej, Wojna w Ukrainie. Jak rozmawiać o niej z dziećmi i młodzieżą? – nagranie webinarium
- Centrum Terapii Dialog, Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie? Wskazówki od psychologa dzieci i młodzieży – nagranie webinarium
Szkolenia dla pomagaczy
Akademia Edukacji i Motywacji
Szkolenie” Interwencja kryzysowa w obliczu wojny”, 3 marca
Z niepokojem, smutkiem i… – Akademia Motywacji i Edukacji | Facebook
Centrum Terapii Dialog
Lęk, niepokój wywołany wojną w Ukrainie: jak sobie z nimi radzić?
Naczelna Rada Adwokacka
Wojna na Ukrainie a ochrona praw dziecka – rola adwokatki i adwokata – 1.03
Warunki wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium Polski – 28.02, 4.03
Krajowa Izba Radców Prawnych
„Przepisy dotyczące wjazdu i pobytu obywateli Ukrainy w Polsce” – webinarium dla radców prawnych – 4.03
Fundacja Rozwoju Psychoterapii, 3 marca
Pierwsza pomoc psychologiczna w kryzysie katastroficznym | Facebook
Centrum Terapii Dialog
Interwencja kryzysowa. Jak pracować z osobą, którą dotknęła nagła tragedia, 3-godzinne szkolenie dla psychologów i terapeutów, link do nagrania:
Fundacja Nagle Sami
Webinar: „Lęk i niepokój w czasie kryzysu wojennego w Ukrainie – jak sobie z nimi radzić?”(06.03.22)
Camera Femina
Webinar: pierwsza pomoc psychologiczna. Webinar dla osób goszczących osoby z Ukrainy, Facebook live, środa, 2 marca, 18-20
PIERWSZA POMOC PSYCHOLOGICZNA | webinar dla osób goszczących osoby uchodźcze z Ukrainy | Facebook
Polskie Towarzystwo Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach/Polskie Forum Migracyjne, seminarium online16 marca
Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy z osobami z doświadczeniem uchodźstwa | Facebook
Polskie Forum Migracyjne
Webinar. Wsparcie psychologiczne dziecka z doświadczeniem przymusowej migracji. 18.03
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
Webinarium: #МизВами – Działania na rzecz osób przybyłych z Ukrainy
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie
Centrum Terapii Dialog
Interwencja kryzysowa. Jak pracować z osobą, którą dotknęła nagła tragedia, 3-godzinne szkolenie dla psychologów i terapeutów, link do nagrania
Webinar z psychologiem dziecięcym dr Aleksandrą Piotrowską 28.02
https://www.uo.uw.edu.pl/aktualnosci/webinar_jak%20rozmawiac%20o%20wojnie
Szkoła z Klasą, webinar 28.02
Jak wspierać siebie i dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? | Facebook
Rodzina. Jak wspierać i przywracać poczucie bezpieczeństwa dzieci i jak rozmawiac o wojnie. 2.03.2022
Mindgram
Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o agresji zbrojnej?
Miasto dzieci
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie i przemocy – rozmowa z W.Eichelbergerem:
Paulina Jarecka – psycholog dziecięcy i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny
Jak wspierać i (czy) rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie?
Centrum Terapii Dialog
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie? Facebook Live | Facebook
Rzecznik Praw Dziecka
„Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie” – szkolenie dla nauczycieli 2.03
Słonie na balkonie
Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie? Joanna Paduszyńska, Joanna Sass-Gus
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej
Wojna w Ukrainie. Jak rozmawiać o niej z dziećmi i młodzieżą?
Wojna w Ukrainie. Jak rozmawiać o niej z dziećmi i młodzieżą?
Webinar
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? | Na Żywo | Q&A | Facebook
Radio Nowy Świat (podcast)
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? – Radio Nowy Świat (nowyswiat.online)
Wysokie Obcasy
Trudne rozmowy z dzieckiem o wojnie na Ukrainie. (wysokieobcasy.pl)
Przemek Staroń
Jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie z wykorzystaniem książek
Kosmos dla dorosłych
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie? – Magazyn Kosmos dla dorosłych (kosmosdladoroslych.pl)
Akademia życia
Akademia życia | Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie (radio.bialystok.pl)
WCIES
Oferta szkoleń dla nauczycieli pracujących z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, dziećmi cudzoziemskimi, dziećmi uchodźczymi w szkole (marzec-czerwiec)
Jak wspierać dzieci-uchodźców z Ukrainy w polskiej szkole?
Oferta Pracowni Wychowania i Profilaktyki
„Pomoc dziecku po doświadczeniu wojennym i lęku przed wojną”
„Dzieci które przeżyły zbyt wiele….”Jak pomagać?
Warsztat Pierwszej Pomocy Psychologicznej dla osób (profesjonalistów i nieprofesjonalistów) zajmujących się wspieraniem innych
Oferta Pracowni Wspierania Warszawskich Projektów i Programów Edukacyjnych – Zespół ds. wsparcia ucznia cudzoziemskiego
Kompetencje międzykulturowe – czym są, po co i jak je rozwijać w szkole
Podstawy nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego
Oddział przygotowawczy – teoria i praktyka
Wsparcie psychologiczne i dobrostan uczniów z doświadczeniem migracji
Jak radzić sobie z trudnymi emocjami?
Konsultacje indywidualne
Konsultacje online / telefoniczna – w każdy czwartek miesiąca w godz. 16.00- 17.00,
Konsultacje osobista w godzinach: 16.00 – 18.00 (17 marca, 28 kwietnia, 26 maja, 23 czerwca 2022 r.)
Konsultacja jest możliwa także w innym terminie po wcześniejszym umówieniu się: adres do kontaktu: malogrzata.wysokinska@wcies.edu.pl; tel. do kontaktu:
723 248 621
Szkolenia adresowane do zespołów szkolnych w zakresie pracy z uczniem z doświadczeniem migracji
Pakiet powitalny – konsultacja zbiorowa
Jak pracować z uczniem cudzoziemskim w oddziale przygotowawczym?
Praca z uczniem cudzoziemskim – szkoleniowa rada pedagogiczna
Oferta Pracowni Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej i Kształcenia Specjalnego
Nauczyciel w kryzysie emocjonalnym – sygnały świadczące o problemie i formy pomocy
Uczeń w kryzysie emocjonalnym – sygnały świadczące o problemie i formy pomocy
Techniki redukcji stresu – online
Materiały edukacyjne dla nauczycieli
Polskie Forum Migracyjne
Materiały dla nauczycieli do wykorzystania na lekcjach w szkole:
Cały świat w naszej klasie. Scenariusz zajęć międzykulturowych
https://forummigracyjne.org/npub/caly-swiat-w-naszej-klasie-materialy-edukacyjne
Tyle świata w naszym mieście
https://forummigracyjne.org/npub/jak-uczyc-o-uchodzcach-scenariusze-lekcji
Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL
Pakiet edukacyjny dla nauczycieli:
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Materiały o edukacji w szkole dziecka pochodzącego z kraju cudzoziemskiego: od przepisów prawnych po psychologiczne aspekty tego doświadczenia.
Wojna w Ukrainie. Jak o niej rozmawiać z dziećmi i młodzieżą?
Jak-rozmawiac-z-mlodymi-ludzmi-o-wojnie.pdf (ceo.org.pl)
Jak rozmawiać o uchodźcach? Przewodnik dla nauczycieli i scenariusz dwóch lekcji
https://migracje.ceo.org.pl/sites/migracje.ceo.org.pl/files/broszurka_ceo_do_sciagniecia.pdf
ROZMOWY Z KLASĄ O WOJNIE W UKRAINIE – scenariusz
Blog Być nauczycielem
Scenariusz lekcji wychowawczej o wojnie w Ukrainie
National Education Union
Przyjęcie dzieci uchodźców do Twojej szkoły
https://neu.org.uk/media/1956/view
Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej
Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym
Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne
http://ffrs.org.pl/biblioteka/ksiazki/innowacyjne_rozwiazania/
Koalicja na rzecz wzmacniania roli asystentek i asystentów międzykulturowych oraz romskich
Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej
Temat lekcji: Wszyscy o wszystkim mało wiemy – scenariusze lekcji
UNHCR
Materiały dydaktyczne dla nauczycieli – „Bajki z krajów uchodźców”
Ośrodek Działań Ekologicznych “Źródła”
Bajka kamishibai – Opowieść o migracjach i uchodźstwie „Żyrafa na rowerze”, Rafał Witek
Bajka jest dostępna na YouTube https://www.youtube.com/watch?v=bzutMIrjNWk
scenariusz zajęć: https://www.globalna.edu.pl/pliki/scenariusz_zyrafa_na_rowerze.pdf
Jak korzystać z teatrzyku kamishibai: https://www.youtube.com/watch?v=DN3Jn2Dsqxk
WCIES
Punkt kontaktowy oraz Zespół ds. nauczania dzieci cudzoziemskich – WCIES (um.warszawa.pl)
Zbiórki
UNICEF
https://unicef.pl/chce-pomoc/nasze-akcje/pomoc-dla-ukrainy
Caritas
PCK
https://pck.pl/na-pomoc-ukrainie/
Fundacja Ocalenie
https://www.facebook.com/donate/275450921370284/5225065800860606/
Ukraiński Dom
Zbiórka na książki dla dzieci z Ukrainy
Książki dla dzieci uciekinierów z Ukrainy! | Skarbonka na zrzutka.pl
Vostok
Ukraine under fire – support Vostok SOS‘ aid operation! (vostok-sos.org)
Voices of children
Fundacja Pomaga.pl i Fundacja Nasz Wybór
https://pomagam.pl/solidarnizukraina
Human Doc
https://zrzutka.pl/6phj34 Fundacja HumanDoc
Polska Misja Medyczna
https://pmm.org.pl/ukraina-pilna-pomoc-medyczna
Fundacja Siepomaga
https://www.siepomaga.pl/ukraina
Fundacja Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej
SOS Wioski Dziecięce
Lista organizacji ukraińskich:
Lista zbiórek i ofert wolontariatu
Jak wesprzeć Ukrainę? – Fundacja Edukacja dla Demokracji (fed.org.pl)
Wolontariat (prośba by nie dzwonić, tylko kontaktować się przez formularze lub maila)
Strona rządowa
https://pomagamukrainie.gov.pl
PAH
Wolontariat w związku z wojną w Ukrainie – Polska Akcja Humanitarna (pah.org.pl)
Fundacja Nasz Wybór
Fundacja Ocalenie
Zgłoszenia na wolontariat w związku z wojną w Ukrainie – Fundacja Ocalenie
Wolontariat dla psychologów
Pomoc psychologiczna – UKRAINA (google.com)
Pomoc mieszkaniowa
grupy ZASOBY
https://www.facebook.com/groups/zasobygrupa
Refugees welcome
m.st Warszawy:
https://ochotnicy.waw.pl/mieszkania
Poradnik dla osób goszczących uchodźców
PORADNIK-DLA-OSÓB-GOSZCZĄCYCH-UCHODŹCÓW-Z-UKRAINY.pdf (humandoc.pl)
Pomagaj umiejętnie. Jak zaopiekować się gośćmi z Ukrainy? Facebook
Pomoc psychologiczna dla uchodźców
Fundacja Ocalenie, pomoc psychologiczna, prawna: cpc@cpc.org.pl
Polskie Forum Migracyjne
Wsparcie psychologiczne i interwencyjne, +48 669 981 038, w języku ukraińskim i rosyjskim (telefon działa w poniedziałki od 16 do 20, w środy od 10 do 14 i w piątki od 14 do 18)
Webinar dla rodziców. PIERWSZA POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECI PO DOŚWIADCZENIACH TRAUMATYCZNYCH (5.03)
Po polsku:
Pierwsza pomoc psychologiczna dla dzieci po doświadczeniach traumatycznych (forummigracyjne.org)
Po rosyjsku:
Pierwsza pomoc psychologiczna dla dzieci po doświadczeniach traumatycznych (forummigracyjne.org)
Po ukraińsku:
Pierwsza pomoc psychologiczna dla dzieci po doświadczeniach traumatycznych (forummigracyjne.org)
Webinar dla osób dorosłych po doświadczeniach traumatycznych. (tłumaczony na ukraiński) PIERWSZA POMOC PSYCHOLOGICZNA (5.03)
Pierwsza pomoc psychologiczna (forummigracyjne.org)
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Warszawie
Fundacja Nagle Sami
Pomoc psychologiczna przez telefon 800 108 108, który działa w poniedziałki i wtorki w godz. 17-20. Połączenia są bezpłatne, konsultanci rozmawiają w języku ukraińskim, rosyjskim i polskim.
Centrum Medyczne Damiana
Wsparcie psychologiczne w języku ukraińskim psycholog dyżuruje pod numerem tel. 22 566 22 27 od 1.03 w godzinach 8-20 7 dni w tygodniu
Infolinia po ukraińsku pomagająca odnaleźć się w polskim systemie zdrowia – od poniedziałku 28.02 22 566 22 20
W każdej placówce na recepcji osoba ukraińskojęzyczna, która służy tłumaczeniem w czasie wizyt u polskich lekarzy – od poniedziałku 28.02
W ramach POZ bezpłatnie internista i pediatra oraz skierowania na badania
Miesięcznie 100 bezpłatnych pakietów badań „Twój raport zdrowia”
Bezpłatna doraźna pomoc internistyczna na Izbie przyjęć Szpitala Damiana:
od poniedziałku do piątku w godzinach 07:30-20:00;
- w soboty w godzinach 08:00-20:00;
- w niedzielę w godzinach 08:00-16:00
Pomoc ambulatoryjna chirurgiczno-urazowa w CM (+ planowa operacja, jeśli Pacjent się kwalifikuje, a my ten rodzaj operacji wykonujemy) – do limitu miesięcznego 50k
Bezpłatne testy antygenowe w następujących miejscach:
- Punkt Pobrań Al. Rzeczypospolitej 5, Warszawa – codziennie w godz. 8:00 – 16:00 (przerwa 13:00 – 13:30)
- Punkt Pobrań ul. Nowolipie 18, Warszawa – od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 16:00 (przerwa 13:00 – 13:30)
- Punkt Pobrań ul. Górecka 30, Poznań – od poniedziałku do soboty w godz. 11:00 – 16:00
- Punkt Pobrań pl. Dwóch Miast 1, Gdańsk – od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 16:00
- Punkt Pobrań ul. Swobodna 60, Wrocław – od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 16:00
- Punkt Pobrań ul. Jasnogórska 1, Kraków – od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 16:00
- od 1.03 Punkt Pobrań ul. Rdestowa 22, Wrocław – od poniedziałku do niedzieli w godz. 08:00 – 19:00
- od 1.03 Punkt Pobrań ul. Konrada Wallenroda 4c, Lublin – od poniedziałku do piątku w godz. 08:00 – 16:00
- Testy antygenowe COVID – punkty przy lotniskach
- Warszawa – Modlin (na parkingu przy lotnisku, Nowy Dwór Mazowiecki, ul. gen. Wiktora Thommee 1a),
- Warszawa Chopin (na terenie hali przylotów, ul. Żwirki i Wigury 1)
- Katowice – Pyrzowice (na parkingu, przy Hotelu Katowice Airport Moxy, Pyrzowice, ul. Wolności 90),
- Poznań – Ławica (na terenie hali przylotów, ul. Bukowska 285)
- Gdańsk im. Lecha Wałęsy (na parkingu, przy Hotelu Hampton By Hilton Gdańsk Airport, ul. Juliusza Słowackiego 220).
Rzecznik Praw Dziecka
Od środy 2 marca, wsparcie w języku ukraińskim i rosyjskim pod numerem 800121212
Dyżury psychologa w języku ukraińskim i rosyjskim:
- w godzinach 15-22: środa 2 marca, czwartek 3 marca, poniedziałek 7 marca, czwartek 10 marca, poniedziałek 14 marca, wtorek 15 marca, środa 16 marca, poniedziałek 21 marca, wtorek 22 marca, środa 23 marca, czwartek 24 marca, środa 30 marca
- w godzinach 22-6: piątek 11 marca, sobota 26 marca.
Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie
12 421 92 82 – bezpłatny całodobowy numer Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Krakowie. Możliwa jest też pomoc na miejscu, na ul. Radziwiłłowskiej 8b. Po wcześniejszym kontakcie telefonicznym w grę wchodzi też pomoc online
Fundacja Pomocy Psychologicznej i Edukacji Społecznej RAZEM
Na razie w języku polskim, szukają też w innych, zapisy telefoniczne: +48 733 563 311 i mailowe: twojpsycholog2@gmail.com
Centrum Psychologiczne “Kompas”
Stacjonarnie w Radomiu, online. Zapisy na wizyty pod numerem 537606041.
Przystań psychologiczna
533 300 999, recepcja@przystan-psychologiczna.pl
Fundacja Terapeutyczna
recepcja@terapeutyczna.org, tel:+48533355888
Stowarzyszenie Szansa
(48) 888 586 246, kontakt@szansa.glogow.pl
Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii MOP
Dla młodzieży od 15 lat z Warszawy, pochodzenia ukraińskiego wsparcie psychologiczne, tel. 515 103 831 lub 22 646 57 25 – od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-19.00 i w soboty 9.00-13.00.
Psychologiczne Centrum Wsparcia, w każdy poniedziałek w godzinach 10.00-14.00 przy telefonie 519 047 372 dyżuruje psychoterapeuta -zapraszamy do kontaktu młodzież, nauczycieli, wychowawców i rodziców.
Telefoniczna linia wsparcia Mindgram (polski, ukraiński, rosyjski)
Szczegóły na stronie:Uruchamiamy Telefoniczną Linię Wsparcia – Mindgram
Twarze depresji, bezpłatne wsparcie psychologiczne i psychiatryczne
Laboratorium Psychoedukacji
Grupy wsparcia psychologicznego dla uchodźców (stacjonarne w Warszawie, i online)
Polski Instytut Eriksonwski (pomoc online)
Stowarzyszenie HaKoach (Łódź)
mail: hakoach.lodz@gmail.com ; tel. 506 558 006
https://www.facebook.com/hakoach.lodz/
Pomoc prawna dla migrantów
Stowarzyszenie Interwencji Prawnej
+48 792 568 561, biuro@interwencjaprawna.pl,
Portal prawny dla osób uciekających z Ukrainy
Naczelna Rada Adwokacka
Pomoc prawna udzielana przez okręgowe rady adwokackie
Uniwersytet Łódzki
https://www.uni.lodz.pl/uniwersytet-lodzki-dla-ukrainy/pomoc-prawna
Punkt Informacyjny dla Obcokrajowców w Krakowie
Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć (Kraków)
Pomoc medyczna dla uchodźców z Ukrainy
NFZ
Bezpłatna telefoniczna pomoc medyczna dla Ukraińców (też w języku ukraińskim) – 800 137 200
Grupa Luxmed
22 45 87 007 – infolinia, bezpłatna pomoc stacjonarna
Koala – Rodzinne Centrum Położnicze (Kraków)
Spotkanie dla kobiet w ciąży z Ukrainy. 2.03, g.17.30
Spotkanie odbędzie się w Muzeum Narodowym w Krakowie. Adres: al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków. Sala Samurajska.
Zgłoszenia: koala@koala.krakow.pl
https://www.facebook.com/photo/?fbid=378235874304394&set=a.187977746663542
NZOZ Spiromed (Zamość)
ul. Hrubieszowska 38a, 22-400 Zamość
Tel. 84 6278830, 883 087 293
http://www.zamosc.pl/news/6810/bezplatna-pomoc-medyczna-dla-ukrainy.html
Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii
Pomoc psychiatryczna: ul. Koszykowa 79b Warszawa, telefon: 22 468 25 00, email: ua.psychiatria@centrumzagorze.pl
Pomoc rehabilitacyjna: telefon: 22 468 24 29, email: ua.rehabilitacja@centrumzagorze.pl
Położne dla Ukrainy
https://www.facebook.com/groups/431289717942792/about Grupa położnych Z CAŁEJ POLSKI, które online i/lub fizycznie są w stanie nieodpłatnie pomoc kobietom w ciąży, rodzicom z noworodkami, którzy jadą do nas z Ukrainy. Grupa jest prywatna, należy wysłać prośbę o dołączenie na Facebooku.
Fundacja Rodzić po Ludzku – posty | Facebook
Centrum Medyczne Damiana
W każdej placówce na recepcji osoba ukraińskojęzyczna, która służy tłumaczeniem w czasie wizyt u polskich lekarzy
W ramach POZ bezpłatnie internista i pediatra oraz skierowania na badania; miesięcznie 100 bezpłatnych pakietów badań „Twój raport zdrowia”.
Bezpłatna doraźna pomoc internistyczna na Izbie przyjęć Szpitala Damiana: od poniedziałku do piątku w godzinach 07:30-20:00; w soboty w godzinach 08:00-20:00; w niedzielę w godzinach 08:00-16:00. Pomoc ambulatoryjna chirurgiczno-urazowa w CM (+ planowa operacja, jeśli Pacjent się kwalifikuje, a my ten rodzaj operacji wykonujemy) – do limitu miesięcznego 50k Bezpłatne testy antygenowe w następujących miejscach:
- Punkt Pobrań Al. Rzeczypospolitej 5, Warszawa – codziennie w godz. 8:00 – 16:00 (przerwa 13:00 – 13:30)
- Punkt Pobrań ul. Nowolipie 18, Warszawa – od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 16:00 (przerwa 13:00 – 13:30)
- Punkt Pobrań ul. Górecka 30, Poznań – od poniedziałku do soboty w godz. 11:00 – 16:00
- Punkt Pobrań pl. Dwóch Miast 1, Gdańsk – od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 16:00
- Punkt Pobrań ul. Swobodna 60, Wrocław – od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 16:00
- Punkt Pobrań ul. Jasnogórska 1, Kraków – od poniedziałku do piątku w godz. 11:00 – 16:00
- od 1.03 Punkt Pobrań ul. Rdestowa 22, Wrocław – od poniedziałku do niedzieli w godz. 08:00 – 19:00
- od 1.03 Punkt Pobrań ul. Konrada Wallenroda 4c, Lublin – od poniedziałku do piątku w godz. 08:00 – 16:00
- Testy antygenowe COVID – punkty przy lotniskach
- Warszawa – Modlin (na parkingu przy lotnisku, Nowy Dwór Mazowiecki, ul. gen. Wiktora Thommee 1a),
- Warszawa Chopin (na terenie hali przylotów, ul. Żwirki i Wigury 1)
- Katowice – Pyrzowice (na parkingu, przy Hotelu Katowice Airport Moxy, Pyrzowice, ul. Wolności 90),
- Poznań – Ławica (na terenie hali przylotów, ul. Bukowska 285)
- Gdańsk im. Lecha Wałęsy (na parkingu, przy Hotelu Hampton By Hilton Gdańsk Airport, ul. Juliusza Słowackiego 220).
Informacja dla osób uciekających przed wojną w Ukrainie
Urząd ds. Cudzoziemców (procedury, ośrodki recepcyjne, infolinia)
Pomoc dla obywateli Ukrainy – Urząd do Spraw Cudzoziemców – Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Fundacja Ocalenie
Ewakuacja z Ukrainy – o czym pamiętać, uciekając przed wojną – Fundacja Ocalenie
Wojewoda mazowiecki
987 – całodobowa, wojewódzka infolinia, również w języku ukraińskim, wszyscy przybywający z Ukrainy pod tym numerem znajdą nocleg (wraz z transportem) oraz posiłek
Fundacja Nasz wybór
Ogólnopolska Infolinia dla Migrantów, +48 727 805 764
Działa: pon, śr, piąt: 10:00-15:00, wt, czw. 10:00-18:00
Centrum Wielokulturowe, Warszawa
505700701, ukraina@cww.waw.pl
Uchodźcy LGBT+
Kampania Przeciwko Homofobii
Świetlica dla osób uchodźczych LGBT+
Baza mieszkań dla osób uchodźczych LGBT+
Zatrudnienie osób z Ukrainy
Jak zatrudnić obywatela Ukrainy? Poradnik dla pracodawców (businessinsider.com.pl)
Edukacja dzieci ukraińskich
Informacja dla rodziców dzieci ukraińskich – praktyczne wskazówki
Stowarzyszenie Interwencji Prawnej
Edukacja – Stowarzyszenie Interwencji Prawnej – Ukraina (interwencjaprawna.pl)
Nauka jęz. polskiego
Podręcznik dla dzieci
Podręcznik „Raz, dwa, trzy i po polsku mówisz Ty!” – Fundacja Wolność i Demokracja (wid.org.pl)
Materiały dydaktyczne do nauki języka polskiego – dla dzieci
https://www.gov.pl/web/udsc/materialy-dydaktyczne-do-nauki-jezyka-polskiego—dla-dzieci
Nauka jęz. ukraińskiego
Webinary dla nauczycieli (bezpłatne)
Zgłoszenia o zagubieniu dzieci na przejściach granicznych
Straż graniczna 800 422 322 – telefon interwencyjny 24H
Policja, Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji
specjalny numer telefonu 47 72 123 07 (dla osób dzwoniących zza granicy +48 47 72 123 07) oraz skrzynka e-mail: cpozkgp@policja.gov.pl
Handel ludźmi, przestępstwa na szkodę uciekinierów z Ukrainy
Komenda Główna Policji, Wydział do Walki z Handlem Ludźmi Biura Kryminalnego
Na adres e-mail: handelludzmibsk@policja.gov.plmożna przesłać policjantom informacje o wszelkich przejawach handlu ludźmi. Dodatkowo obsługiwana jest specjalna infolinia o numerze: 664 974 934 (dla osób dzwoniących zza granicy +48 664 974 934). Dzwoniąc pod ten numer przekazać można informacje dotyczące zarówno handlu ludźmi, jak i przestępstw seksualnych, pedofilii czy pornografii dziecięcej.
Infolinia ta jest również wykorzystywana do kontaktów z organizacjami pozarządowymi w zakresie niesienia pomocy ofiarom tych przestępstw.
Tłumaczenia – wolontariusze
Tłumacze dla Ukrainy – wolontariat tłumaczy (tlumaczedlaukrainy.pl)
MINISTERSTWO EDUKACJI I NAUKI
Jak rozmawiać z dziećmi i uczniami na temat sytuacji w Ukrainie – rekomendacje dla nauczycieli i pedagogów szkolnych
Wojna w Ukrainie wstrząsnęła Polską i całym światem. Dzieci i młodzież doświadczają ogromnego lęku, strachu o zdrowie i życie swoje oraz najbliższych (rodziców, rodzeństwa, dziadków). Od kilku ostatnich dni towarzyszą im niewyobrażalnie trudne, nieznane dotąd odczucia i emocje, z którymi bez pomocy osób dorosłych nie będą w stanie przetrwać okresu wojny, nie tracąc zdrowia fizycznego i psychicznego oraz poczucia bezpieczeństwa.
Udostępniane wszystkimi kanałami informacyjnymi informacje o zagrożeniu docierają, zarówno do polskich dzieci i uczniów, jak i do mieszkających w naszym kraju dzieci i rodzin z Ukrainy. W polskich szkołach uczy się obecnie ponad 60 tys. ukraińskich uczniów.
Obecnie ogromnym wyzwaniem jest zapewnienie realnej, solidarnej pomocy wszystkim, którzy przybyli z Ukrainy w ostatnich dniach lub dotrą do Polski w najbliższym czasie. ONI szczególnie potrzebują wsparcia i pomocy nauczycieli, wychowawców, psychologów, pedagogów – w szkole, placówce oświatowej czy poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W obliczu trwającej sytuacji kadra pedagogiczna polskich szkół i placówek powinna być gotowa, zarówno od strony organizacyjnej, jak i mentalnej, do podejmowania nowych zadań i obowiązków, takich jak np. zapewnienie uczniom odpowiednich warunków pracy na lekcji, podczas zajęć dodatkowych i terapeutycznych oraz wypracowanie właściwego stylu prowadzenia rozmów na temat toczącej się wojny.
W szkole niezbędna jest rozmowa o emocjach uczniów, a także rzetelna, dostosowana do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka, informacja o aktualnej sytuacji związanej z wydarzeniami w Ukrainie.
- Na co nauczyciele i wychowawcy powinni zwracać uwagę podczas rozmów z dziećmi i uczniami?
- nie wzbudzać u uczniów niepotrzebnego lęku i niepokoju, dać dzieciom przestrzeń do mówienia o swoich uczuciach i emocjach;
- wskazać sposoby radzenia sobie w trudnej psychologicznie sytuacji, w obliczu obciążenia, strachu;
- bacznie obserwować dziecko/ucznia pod kątem zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- przedstawiać obecną sytuację (informacje dotyczące sytuacji politycznej, źródeł konfliktu);
- podkreślić konieczność korzystania tylko ze sprawdzonych źródeł informacji, bowiem nie wszystkie komunikaty pojawiające się mediach są prawdziwe (fake newsy – wskazać, jak identyfikować propagandę, jak bezpiecznie poruszać się w cyberprzestrzeni i na co zwracać szczególną uwagę);
- omówić bądź przypomnieć zasady bezpieczeństwa, sygnały alarmowe, elementy obrony cywilnej, pierwszą pomoc;
- informować, jakiego wsparcia im i ich rodzinom może udzielić przedszkole lub szkoła;
- poinformować, do jakich osób, instytucji, urzędów mogą się zwrócić o pomoc uczniowie uchodźcy.
- Podczas rozmów z dziećmi/uczniami z Ukrainy należy:
- uwzględnić ich potrzebę okazywania innych emocji i uszanować decyzję o potrzebie rozmowy na temat toczącej się wojny;
- wzmacniać ich poczucie bezpieczeństwa; nie wzbudzać u uczniów niepotrzebnego lęku i niepokoju informować dzieci/uczniów, że z całego świata na Ukrainę kierowane jest wsparcie, w tym humanitarne, którego celem jest zakończenie działań wojennych;
- podkreślać, że Polska jest bezpiecznym krajem, przyjmuje uchodźców z terenu Ukrainy i obejmuje ich pomocą;
- ustalić czy uczeń lub jego rodzina potrzebują pomocy;
- nie wzbudzać u uczniów niepotrzebnego lęku i niepokoju, dać dzieciom przestrzeń do mówienia o uczuciach i emocjach;
- wskazać sposoby radzenia sobie w trudnej psychologicznie sytuacji, w obliczu obciążenia, strachu;
- bacznie obserwować dziecko pod kątem zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- przedstawiać obecną sytuację (informacje dotyczące sytuacji politycznej, źródeł konfliktu);
- podkreślić konieczność korzystania tylko ze sprawdzonych źródeł informacji, bowiem nie wszystkie komunikaty pojawiające się mediach są prawdziwe (fake newsy – wskazać, jak identyfikować propagandę, jak bezpiecznie poruszać się w cyberprzestrzeni i na co zwracać szczególną uwagę);
- omówić bądź przypomnieć zasady bezpieczeństwa, sygnały alarmowe, elementy obrony cywilnej, pierwszą pomoc;
- informować, jakiego wsparcia im i ich rodzinom może udzielić przedszkole lub szkoła;
- poinformować, do jakich osób, instytucji, urzędów mogą się zwrócić o pomoc uczniowie uchodźcy.
- Do polskich szkół trafią też uczniowie – uchodźcy z Ukrainy, którzy powinni zostać objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Do samorządów zostały przekazane dodatkowe środki finansowe na organizację zajęć specjalistycznych w dodatkowym wymiarze godzin i mogą zostać wydatkowane również na wsparcie tej grupy dzieci. Niezbędne jest też budowanie poczucia bezpieczeństwa oraz podejmowanie działań na rzecz aktywnego i pełnego włączenia tych uczniów w życie szkoły oraz środowiska lokalnego.
Aby rozmowy z ukraińskimi dziećmi i młodzieżą dawały im poczucie bezpieczeństwa, należy:
- pomimo bariery językowej wprowadzić skuteczny sposób i formę porozumiewania się z uczniami i ich rodzinami, aby poznać ich potrzeby i udzielić odpowiedniego wsparcia;
- ustalić, czy uczeń lub jego rodzina potrzebują pomocy;
- zapewnić o gotowości społeczeństwa polskiego do udzielania wszelkiej możliwej pomocy;
- wskazać w najbliższym i dalszym otoczeniu osoby, urzędy, instytucje, które mogą świadczyć pomoc;
- w zależności od potrzeb objąć dziecko i jego rodzinę pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- zapoznać z podstawowymi zwrotami w języku polskim, różnicami w życiu codziennym w Polsce i w Ukrainie.
- Dodatkowo ważne jest, aby z polskimi uczniami podczas rozmów:
- omówić skuteczne sposoby i formy porozumiewania się z dziećmi z Ukrainy;
- informować, jak można pomagać swoim ukraińskim rówieśnikom;
- zapoznać z podstawowymi zwrotami w języku rosyjskim, ukraińskim, angielskim;
- wyrażać szacunek wobec osób innej narodowości oraz elementów kultury ukraińskiej;
- wyszukiwać w klasach „liderów” opinii – uczniów często znających podstawy języka obcego oraz wyrażających zainteresowanie polityką międzynarodową, którzy w małych społecznościach szkolnych mogą służyć za wzór do naśladowania dla polskich uczniów.
Wojna w Ukrainie. Jak o niej rozmawiać z dziećmi i młodzieżą?
ROZMAWIAJMY O UCHODŹCACH
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie
TEMAT LEKCJI: Wojna, pokój – co to takiego
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży − materiały do pobrania
- Uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole
- Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej. Poradnik
- Dorastanie – kryzys i powtórna szansa na rozwój
- Dzieci i młodzież w kryzysie
- Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli
- Koncepcja salutogenezy i jej implikacje dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
- Nie każdy problem to dramat − nastolatek w klasie
- Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole
- Popkulturowe ramy tożsamości. Media, kultura popularna, internet jako nowe środowiska kształtowania tożsamości
- Powrót ucznia do równowagi – rola środowiska szkolnego
- Problemy z odżywianiem wśród uczniów
- Współczesne dziewczyny nie mają problemów? Obraz współczesnych nastolatek i jego znaczenie w pracy edukacyjno-wychowawczej z dziewczętami
- Zaburzenia odżywiania się − problem współczesnej młodzieży
- Zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Przeciwdziałanie depresji, próbom samobójczym i samobójstwom
- Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców. Wydanie IV poprawione
- Zdrowie psychiczne nauczycieli
- Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej. Poradnik
- Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole
- Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
- Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu
- Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu
- „Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów”. Seria One są wśród nas.
- Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu
- Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu
- Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu
- Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu
- Dziecko z hemofilią w szkole i przedszkolu
- Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu
- Dziecko z astmą w szkole i przedszkolu
- Dziecko przewlekle chore. Dostosowanie warunków edukacyjnych dla dziecka z alergią
- Rola pracowników oświaty w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu zachowaniom autodestrukcyjnym u młodzieży. Poradnik dla nauczycieli
- Rola rodziny i osób bliskich w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu zachowaniom autodestrukcyjnym u młodzieży. Poradnik dla rodziców
- Zarządzanie emocjami – krok w stronę zdrowia psychicznego
- Zdrowie i styl życia polskich uczniów. Raport z badań. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa, 2019
- Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością
Ostatnia aktualizacja: 24 stycznia 2022