Podstawowe informacje o wypaleniu zawodowym.
Opracowała Elżbieta Słonina.
Wypalenie zawodowe to rodzaj kryzysu powodujący dotkliwe, obciążone poważnymi następstwami szkody. Wypaleniu często ulegają ci, którzy najlepiej rokują w swoim zawodzie. Wypalenie zagraża osobom, które pracują w zawodach gdzie istotą pracy jest bliski kontakt z innymi ludźmi.
Wypalenie jako termin kryzysu osobistego pojawiło się w latach 70-tych i pierwotnie służyło jako określenie pacjentów psychiatrycznych, którzy jawili się jako wypaleni fizycznie, emocjonalnie.
W 1974 r. Herbert Frudenberger wykorzystał to pojęcie dla opisania stanu młodych, idealistycznie nastawionych wolontariuszy pracujących w domach pomocy społecznej itp. Po pewnym czasie byli wstanie gorszymi niż ich podopieczni.
Według Maslach – wypalenie jest zespołem wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji (nieosobowe traktowanie klienta) i obniżonego poczucia dokonań osobistych.
Objawy wypalenia: męczliwość, poczucie utracenia złudzeń, uczucie bezradności, beznadziejności, negatywna samoocena, negatywne postawy wobec własnej pracy, ludzi a nawet samego życia.
Obszary (kategorie) wypalenia zawodowego:
1) behawioralny:
- zmniejszenie ilości lub jakości pracy
- zwiększenie spożywania alkoholu, leków
- nasilenie nieobecności w pracy
- użalanie się
- „koncentracja na zegarku”
- niezdolność do radzenia sobie nawet z małymi problemami
- brak kreatywności, streotypowość
- rutyna, utrata radości
- strach przed pracą
- próby samobójcze
- fizyczny:
- świadomość funkcjonowania na niższym poziomie
- chroniczne zmęczenie
- bóle głowy zaburzenia snu
- koszmary senne
- zaburzenia gastryczne, zaburzenia jedzenia
- uzależnienia
- astma
- wysokie ciśnienie krwi
- kategoria interpersonalna (pisuje jakoś relacji z innymi):
- wycofywanie się z relacji rodzinnych
- kompulsywne, przymusowe poczucie konieczności „brania wszystkiego na własną głowę”
- załamanie długotrwałych związków
- drażliwość w kontaktach
- brak rozdziału miedzy życiem zawodowym a rodzinnym
- poczucie samotności
- nasilona manifestacja złości
- postawy:
- utrata zaangażowania
- poczucie zagubienia sensu tego, co się robi
- uczcie pustki
- „huśtawka” między poczuciem wszechmocy i zupełnej niekompetencji
- poczucie niższości
- perfekcjonizm
- brak zaufania do szefów
DYNAMIKA WYPALENIA (proces ten opisali Edelwich, Brodsky)
Proces rozciągnięty jest w czasie i podobny jest do erozji.
Kryzys pojawia się, gdy osoba jest już tak zmęczona, że podejmuje „nadzwyczajne środki” poradzenia sobie ze stresem np. zmienia pracę, choruje psychosomatyczna, uzależnia się.
- ETAP 1: entuzjazm
Rozpoczęcie pracy, nadzieje, nierealistyczne oczekiwania
- ETAP 2: stagnacja
Zaczynamy odczuwać, że osobiste, finansowe, zawodowe potrzeby nie są zaspokojone.
Brak nam pozytywnych wzmocnień do pracy: zewnętrznych (uznania), wewnętrznych (poczucie sensu)
- ETAP 3: frustracja
Zaczynamy kwestionować efektywność, wartość, efekty własnych wysiłków. Frustracja jest zaraźliwa, kilku nauczycieli, ma poważny wpływ na innych. Jeśli nie zacznie się o tym mówić, to może doprowadzić do ostatecznego etapu.
- ETAP 4: apatia
Najczystsza manifestacja wypalenia. Chroniczna niewrażliwość, obojętność w odniesieniu do sytuacji zawodowych, do zadań, wartości, standardów. Jest to już poważny kryzys.
Jako podstawowy mechanizm obronny pojawia się zaprzeczanie „ nie ma sprawy”, „o co chodzi?” itp.
Jeśli pomoc nie nadejdzie to syndrom wypalenia trwa.
Trzy komponenty kryzysu:
- wyczerpanie emocjonalne – zmęczeni, bóle itp., infekcje
- depersonalizacja – utrata osobistego, podmiotowego stosunku do uczniów, izolacja
- poczucie braku osiągnięć – nieefektywność, bezsensowność, utrata identyfikacji z pełnioną rolą.
Przyczyny wypalenia:
- Indywidualne:
- predyspozycje osobowościowe
– osobowość typu A(opisana przez Freidmana, Rosemana w latach 50 – tych) — wysoki poziom ambicji, skłonności do rywalizacji, sukcesu, silna potrzeba kontrolowania otoczenia, trudności z otwartą ekspresją uczuć, nierealistyczne cele, stale tłumione rozdrażnienie i gniew brak adekwatnej samooceny, stałe poczucie nie zdążania na czas.
Prawdopodobnie większość cech składających się na typ A ma charakter wyuczony, jest możliwa zmiana zachowań, przeżyć
- określone przekonania, stereotypy dotyczące samego siebie i własnej pracy („moja praca to moje życie”, „by dobrze wykonywać moją pracę i podtrzymywać poczucie własnej wartości muszę być akceptowany i lubiany przez wszystkich w pracy”, „nie mogę stawiać granic”, „inni powinni lepiej wartość mojej pracy i bardziej mnie wspierać.”, „pomyłki, które popełniłem determinują to, co będzie w przyszłości”, „wszystko powinno iść tak jak sobie zaplanowałem”
- Instytucjonalne:
To wszystko, co wynika ze struktury czy funkcjonowania szkoły (jest to istotny stresor) np. wymagania, utrudnienia, niski poziom wsparcia
SPECYFIKA WYPALENIA NAUCZYCIELI – stresory specyficzne dla nauczycieli wg, H.Sęk
- ambiwalencja – rola nauczyciela: bliskość z uczniem a jednocześnie potrzeba wywiązywania się z funkcji edukacyjnej
- częsta niemożność doświadczania bezpośrednio efektów własnej pracy
- silny stres z powodu zachowania uczniów pozostaje w sprzeczności z oczekiwaniami i celami nauczyciela
- akty agresji, coraz brutalniejsza przemoc
- brak realnych narzędzi egzekwowania od uczniów spełnienia stawianych im wymagań, zarówno co do wymagań edukacyjnych, jak i zachowań
- materialne warunki pracy: liczne grupy, zła wentylacja, hałas
- stresowa konfrontacja z rodzicami
- napięcia i postawy rywalizacyjne w gronie nauczycielskim
- poczucie bycia poddanym zmianom w szkolnictwie, na które nie mamy wpływu
- konflikt między wysokimi oczekiwaniami społecznymi pod adresem nauczyciela a ich faktycznym prestiżem, statusem ekonomicznym
- błędne przekonanie, że powinni być lubiani
Bibliografia
Fengler J., Pomaganie męczy: wypalenie w pracy zawodowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000
Jachło M., Trzy stopnie wypalenia, Remedium, 1998, nr 2
Jałocho M., Jak radzić sobie z wypaleniem, Remedium 1998, nr 2
Karwulska Ptaszynska A., Wypalenie zawodowe u nauczycieli, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1996,nr 8
Kędracka E., Wypalenie się zawodowe nauczycieli, Szkoła Zawodowa 1998, nr 4
Kliś M., Kossewska J., Cechy osobowości nauczycieli a syndrom wypalenia zawodowego, Psychologia Wychowawcza 1998, nr 2
Krawulska – Ptaszynska A., Analiza czynników wypalenia zawodowego u nauczycieli szkół średnich, Przegląd Psychologiczny, 1992, nr 3
Król B., Przeciwdziałanie wypaleniu się w pracy wychowawczej, Chowanna, 1994
Maslach Ch., Wypalenie się utrata troski o człowieka, Psychologia i życie pod red P.G. Zimbardo i F. L. Ruch, PWN, Warszawa 1988
Moczydłowska J., Wypalenie zawodowe, Problemy alkoholizmu 2002, nr 1
Nowak M., Nie daj się wypalić, Nowa Szkoła 2001, nr 10
Olech A., Wypalenie zawodowe, Remedium, 1999, nr2
Sęk H. Red., Wypalenie zawodowe: przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, PWN Warszawa 2000
Solińska L., Świętochowski W., Temperamentalne i osobowościowe determinanty wypalenia zawodowego u auczycieli, Psychologia Wychowawcza 1998, nr2
Stróżyński K., Wypalenie na własne życzenie, Nowa Szkoła, 2001 nr 10
Świętochowski W., Wypalenie zawodowe u nauczycieli – co to jest i jak się przed nim obronić?, Szkoła Zawodowa 1995, nr 10
Tomal V., Wypalenie zawodowe nauczycieli, Nowa Szkoła 2002, nr 8
Tucholska S., Stres w zawodzie nauczyciela, Psychologia Wychowawcza, 1996, nr 5
Żłobicki W., Nauczycielski niebyt : o syndromie wypalenia zawodowego, Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań, reformy pod red. Jacka Piekarskiego i Bogusława Śliwerskiego, Wydawnictwo IMPLUS, Kraków 2000